Постинг
04.07.2013 18:40 -
ІV -ГРОЗДОБЕР В АНХИАЛО В ГОДИНИТЕ ПРЕДИ ПОЖАРА ПРЕЗ 1906 ГОДИНА
Продължавам с откъси от книгата на Георгиус Дионисиу за Анхиало преди пожара, издадена в Атина.
Гроздоберът в старо Анхиало е е бил събитие от първостепенна величина за града през годината. Поради големите лозови масиви се налагало за него да се наемат и много външни хора.
Гроздоберът почвал на 15 септември и тогава в Анхиало пристигали арабаците/големи, дълги каруци /, теглени от биволи/. Обикновено стопаните им били от Северна България и по традиция отивали при хората, чието грозде прибирали и предните години. Отправяли се директно към къщите, разпрягали биволите и лягали да пренощуват. На сутринта още в тъмно тръгвали към лозята. Цяло Анхиало било на крак. Това се случвало само при война, жътва и сега при гроздобера.
След час и половина пристигали на лозята, разпрягали биволите и палели огън, за да се стоплят. След това почвала работата на високи обороти . Гроздоберачите / кеседзивес / събирали гроздето, носачите / вуцидзивес / носели и сипвали гроздето в колите, жените/ момицес/ и и те помагали в пълненето на колата със скъпоценната суровина. След това поемали по обратния път.
При пристигането в къщи разпрягали и младите се качвали и с боси крака смачквали гроздето в колата в специален дървен съд . След това с вутя / дървени кошове / носели кашата до кадусите / каците / . Оттам източвали ширата и пълнели бъчвите. Бъчвите били с вместимост до 2000 оки- около 2500 кг , с дървени врати отпред, за да може да се влиза вътре и почиства.
Два вида били прочутите Анхиалски вина:
- сладки, наречени муселевес
- горчиви, наречени пелин, които ставали такива чрез налагане с пелин
При ферментацията на гроздовия сок ароматът се носел из целия град
Освен това от сока се приготвяли и много други продукти:
нардел-по-кисел изварен сок
мусталеврия - каша с брашно
- с добавка на тиква или дюля приготвяли петмез и рачел.
При варенето на ширата хвърляли и малки кравайчета от тесто, наречени коликатя
Нардел се приготвял от пресен сок, на вкус бил сладникаво кисел и се използвал като разхладително питие по време на жътва
След време един друг аромат почвал да се носи из въздуха от казаните , в които правели ракията и мастиката.. Шегаджиите си правели майтап, давайки превареното грозде/ джибрите/ на кравите и овцете и умирали от смях, като ги гледали пияни.
На гроздобер събирали и качествено грозде за зимата, закачали го и правели стафилармя
Гроздоберът траел две седмици- до края ня септември и бил същински панаир. Това била стара традиция, още от античността, когато в града се почитал бога Дионис-бога на виното и веселието
Празникът почвал с шествие, начело се движела кола, украсена с лозови пръчки и с дърво в нея, нагиздено с грозде, нарове, дюли, цветя. Наричали го байряка.. Когато шествието стигало до вратите на града, го посрещала музика с/ кларинети и тъпани/ , която заставала отпред и свирела до къщите на стопаните
Вечерта на мегдана се виели хора, включвали се и наетите работници. Накрая гроздоберът, който в града си бил истински панаир, приключвал с борби на пехливани
Между стопаните и приходящите гроздоберачи се създавали приятелски, почти роднински отношения. При идването си те носели подаръци на стопаните, при заминаването си - отнасяли подаръци от тях
По-нататък Дионисиу описва гроздоберът вече в новата си родина - в Неа Анхиало и в другото Анхиало, близо до Солун, както го нарича Македонското Анхиало, но съобразен и с новите условия. Основната промяна е, че вместо биволи, в колите вече се впрягат коне.
Уточнява, че в колите в Анхиало слагали един почти кубичен дървен съд, наречен лин / лино / , който събирал до 1500 кг грозде и в него се извършвало мачкането/ тъпченето / на гроздето
Усеща се носталгията по Анхиало, но няма и намек за някакви обвинения или квалификации. Просто се приема станалото като факт и зад думите прозира мъката по милия роден край, който авторът е напуснал, някъде като юноша според мен, понеже не уточнява възрастта си, но често като главно действащо лице споменава дядо си!
Гроздоберът в старо Анхиало е е бил събитие от първостепенна величина за града през годината. Поради големите лозови масиви се налагало за него да се наемат и много външни хора.
Гроздоберът почвал на 15 септември и тогава в Анхиало пристигали арабаците/големи, дълги каруци /, теглени от биволи/. Обикновено стопаните им били от Северна България и по традиция отивали при хората, чието грозде прибирали и предните години. Отправяли се директно към къщите, разпрягали биволите и лягали да пренощуват. На сутринта още в тъмно тръгвали към лозята. Цяло Анхиало било на крак. Това се случвало само при война, жътва и сега при гроздобера.
След час и половина пристигали на лозята, разпрягали биволите и палели огън, за да се стоплят. След това почвала работата на високи обороти . Гроздоберачите / кеседзивес / събирали гроздето, носачите / вуцидзивес / носели и сипвали гроздето в колите, жените/ момицес/ и и те помагали в пълненето на колата със скъпоценната суровина. След това поемали по обратния път.
При пристигането в къщи разпрягали и младите се качвали и с боси крака смачквали гроздето в колата в специален дървен съд . След това с вутя / дървени кошове / носели кашата до кадусите / каците / . Оттам източвали ширата и пълнели бъчвите. Бъчвите били с вместимост до 2000 оки- около 2500 кг , с дървени врати отпред, за да може да се влиза вътре и почиства.
Два вида били прочутите Анхиалски вина:
- сладки, наречени муселевес
- горчиви, наречени пелин, които ставали такива чрез налагане с пелин
При ферментацията на гроздовия сок ароматът се носел из целия град
Освен това от сока се приготвяли и много други продукти:
нардел-по-кисел изварен сок
мусталеврия - каша с брашно
- с добавка на тиква или дюля приготвяли петмез и рачел.
При варенето на ширата хвърляли и малки кравайчета от тесто, наречени коликатя
Нардел се приготвял от пресен сок, на вкус бил сладникаво кисел и се използвал като разхладително питие по време на жътва
След време един друг аромат почвал да се носи из въздуха от казаните , в които правели ракията и мастиката.. Шегаджиите си правели майтап, давайки превареното грозде/ джибрите/ на кравите и овцете и умирали от смях, като ги гледали пияни.
На гроздобер събирали и качествено грозде за зимата, закачали го и правели стафилармя
Гроздоберът траел две седмици- до края ня септември и бил същински панаир. Това била стара традиция, още от античността, когато в града се почитал бога Дионис-бога на виното и веселието
Празникът почвал с шествие, начело се движела кола, украсена с лозови пръчки и с дърво в нея, нагиздено с грозде, нарове, дюли, цветя. Наричали го байряка.. Когато шествието стигало до вратите на града, го посрещала музика с/ кларинети и тъпани/ , която заставала отпред и свирела до къщите на стопаните
Вечерта на мегдана се виели хора, включвали се и наетите работници. Накрая гроздоберът, който в града си бил истински панаир, приключвал с борби на пехливани
Между стопаните и приходящите гроздоберачи се създавали приятелски, почти роднински отношения. При идването си те носели подаръци на стопаните, при заминаването си - отнасяли подаръци от тях
По-нататък Дионисиу описва гроздоберът вече в новата си родина - в Неа Анхиало и в другото Анхиало, близо до Солун, както го нарича Македонското Анхиало, но съобразен и с новите условия. Основната промяна е, че вместо биволи, в колите вече се впрягат коне.
Уточнява, че в колите в Анхиало слагали един почти кубичен дървен съд, наречен лин / лино / , който събирал до 1500 кг грозде и в него се извършвало мачкането/ тъпченето / на гроздето
Усеща се носталгията по Анхиало, но няма и намек за някакви обвинения или квалификации. Просто се приема станалото като факт и зад думите прозира мъката по милия роден край, който авторът е напуснал, някъде като юноша според мен, понеже не уточнява възрастта си, но често като главно действащо лице споменава дядо си!
Тагове:
Вълнообразно
Колективния имунитет Използва се за бой ...
ЗРК Патриот срещу С 400
© "Гостомел помня само аз" : Р...
ЗРК Патриот срещу С 400
© "Гостомел помня само аз" : Р...
КНИГАТА ЗАПОЧВА С ГРОЗДОБЕРЪТ В АНХИАЛО, АЗ ПРИКЛЮЧИХ ПОРЕДИЦАТА С НЕГО!
ПРИЧИНАТА Е, ЧЕ ТОЙ Е НАЙ-КУЛТОВОТО СЪБИТИЕ В АНТИЧНИЯ ГРАД, ЗАТОВА МЯСТОТО МУ, БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ МОЖЕ ДА Е РАВНОСТОЙНО, В НАЧАЛОТО ИЛИ В КРАЯ, ВЕЧЕ И КАТО АКЦЕНТ, УДАРЕНИЕ!
цитирайПРИЧИНАТА Е, ЧЕ ТОЙ Е НАЙ-КУЛТОВОТО СЪБИТИЕ В АНТИЧНИЯ ГРАД, ЗАТОВА МЯСТОТО МУ, БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ МОЖЕ ДА Е РАВНОСТОЙНО, В НАЧАЛОТО ИЛИ В КРАЯ, ВЕЧЕ И КАТО АКЦЕНТ, УДАРЕНИЕ!
Не съм привърженик на някакъв, особено див национализъм. Ако все пак наблягам или се опирам на него, то е когато търся началото, генезиса на нацията ни. И смятам, че е основателно да се търси сред траките.
Иначе, след като живеем в България сме българи, не сме папуаси с извинение за тях
Понякога се налага да напомням на някои отявлено гърчеещи се, че сигурно имам повече гръцко от много от тях, но отличителното е , че никой от рода не се счита за друг освен българин и не мрази българското.
Спомням си дядо ми, който казваше шеговито , че можел да бъде лорд Джеймс / английски лорд го искал за зет/, но той дал кръгом и предпочел сиромашка, но мила България! Защото там са родителите му, миналото и бъдещето му!А майка му е била етническа гъркиня, но станала българка и възпитала българи!
цитирайИначе, след като живеем в България сме българи, не сме папуаси с извинение за тях
Понякога се налага да напомням на някои отявлено гърчеещи се, че сигурно имам повече гръцко от много от тях, но отличителното е , че никой от рода не се счита за друг освен българин и не мрази българското.
Спомням си дядо ми, който казваше шеговито , че можел да бъде лорд Джеймс / английски лорд го искал за зет/, но той дал кръгом и предпочел сиромашка, но мила България! Защото там са родителите му, миналото и бъдещето му!А майка му е била етническа гъркиня, но станала българка и възпитала българи!
Много интересно е описан гроздобера, хората сякаш са забравяли себе си и са действали в името на една цел, били са единни и отношенията помежду им са били на ниво. Уважавали са се независимо от това, дали са поморийци или наемници от северна България, правели са си подаруци и сигурно са се чувствали като роднини. Такива човешки отношения вече са рядкост за съжаление, загубили сме човешкото в себе си.
цитирайБлагодаря Невена!
За съжаление е така! Гоненето на печалби и пари измести човещината във взаимоотношенията.. Когато бях дете , имаше ТКЗС,нямаше частници и тази атмосфера на гроздобер вече отсъстваше. Но нещо подобно съществуваше в курортното дело. Хора от страната идваха с години на почивка при едни и същи хазяи, чийто стая и домакинство са харесали и не си и правеха труда да търсят нещо по изгодно или удобно. Бяха харесали хората. И това вече почти го няма.
цитирайЗа съжаление е така! Гоненето на печалби и пари измести човещината във взаимоотношенията.. Когато бях дете , имаше ТКЗС,нямаше частници и тази атмосфера на гроздобер вече отсъстваше. Но нещо подобно съществуваше в курортното дело. Хора от страната идваха с години на почивка при едни и същи хазяи, чийто стая и домакинство са харесали и не си и правеха труда да търсят нещо по изгодно или удобно. Бяха харесали хората. И това вече почти го няма.
Като чета живият разказ за гроздобера усещам по- ясно какво означава термина "скъсали връзката със земята" за нас, градските чеда. Като софиянец почти не съм имал досег с ритуалите по прибиране на реколтата, но си представих благодарение на вашият разказ това тайнство, този празник и откривам колко сме загубили хората, че сме обърнали гръб на тези магически мистерии...
цитирай Благодаря Димитър, за коментара!
Така е, това обръщане на гръб на обичаи, идващи от древността си има и твърде висока цена - дефицит в общуването и изчезване на човешкото във взаимоотношенията
цитирайТака е, това обръщане на гръб на обичаи, идващи от древността си има и твърде висока цена - дефицит в общуването и изчезване на човешкото във взаимоотношенията
са ми разказвали за този начин на гроздобер... През социализма имаше и частно /наричаше се "лично"/ ползване. Всички домакинства в селата разполагаха с по 5-6 ара лозе /раздаваха се и по 2-3 декара царевица за лично ползване/...
цитирайТака е ,в селата беше така . Но в Поморие винарството беше изместено в избата, а в последствие и в конячния завод, за концентратите.
Сега не знам, бизнесът е в " ръцете" на една бивша комсомолска секретарка. Може да се предположи в какво състояние е!
цитирайСега не знам, бизнесът е в " ръцете" на една бивша комсомолска секретарка. Може да се предположи в какво състояние е!
1. "При пристигането в къщи разпрягали и младите се качвали и с боси крака смачквали гроздето в колата в специален дървен съд(с форма на корито, на което в единият край има улей за изтичане на сока от граздето)" :
http://svejo.net/attachments/stories-photos/0186/9813/size_normal/lozarstvoto-i-vinarstvoto-v-balgarskite-zemi.jpg?1359797207 (същата се поставя на каруца(обикновено волска) като и се махнат (канати) и се използват, да се извозва гроздето от лозята до избата на стопанина.
- Специалният дървен съд се наричаше "шарапана" (шира(мъст)-пано(пълно) !
Още в него се мачка гроздето - Обикновено го правят (млади моми) ... с бели поли (има много песенен фолклор по повод на това свещенодействие - изпълняван от чисто мъжки любители на ... фолклора(разбира се !) :))
2. "След това с вутя / дървени кошове / носели кашата до кадусите / каците /."
- Вече сока(шарата-мъста) се припълва от "шарапана" в едни такива съдове "вута" или "футия" .: http://www.burgasmuseums.bg///system/images/cache/albums/album122_485x1000futia-sozopol.jpg
След което се отнася до каците ... където преминава бурната(първа) ферментация ! ... После се присипва в бъчвите ! ... относно "кадус" думата в различни региони се използва за голям дървен(буре) или стъклен съд ... в който преминава "тихата" ферментация.
- Избите се правеха в помещения - над три метра под земята - където е сухо и проветриво ... плюс което им се осигуряваше постоянна ниска температура !
- Ха, наздраве ! - пък ако има и вълче мезе, леко да препечем на огъня ... :)) - Нямам думи !
цитирайhttp://svejo.net/attachments/stories-photos/0186/9813/size_normal/lozarstvoto-i-vinarstvoto-v-balgarskite-zemi.jpg?1359797207 (същата се поставя на каруца(обикновено волска) като и се махнат (канати) и се използват, да се извозва гроздето от лозята до избата на стопанина.
- Специалният дървен съд се наричаше "шарапана" (шира(мъст)-пано(пълно) !
Още в него се мачка гроздето - Обикновено го правят (млади моми) ... с бели поли (има много песенен фолклор по повод на това свещенодействие - изпълняван от чисто мъжки любители на ... фолклора(разбира се !) :))
2. "След това с вутя / дървени кошове / носели кашата до кадусите / каците /."
- Вече сока(шарата-мъста) се припълва от "шарапана" в едни такива съдове "вута" или "футия" .: http://www.burgasmuseums.bg///system/images/cache/albums/album122_485x1000futia-sozopol.jpg
След което се отнася до каците ... където преминава бурната(първа) ферментация ! ... После се присипва в бъчвите ! ... относно "кадус" думата в различни региони се използва за голям дървен(буре) или стъклен съд ... в който преминава "тихата" ферментация.
- Избите се правеха в помещения - над три метра под земята - където е сухо и проветриво ... плюс което им се осигуряваше постоянна ниска температура !
- Ха, наздраве ! - пък ако има и вълче мезе, леко да препечем на огъня ... :)) - Нямам думи !
Наздраве Гет!
Изненадват ме познанията ти в областта на винарството
Относно Поморие /в случая Анхиало все още/ избите са приземни или слабо вкопани, както в Южна Франция поради Средиземноморското влияние и проветривостта на мястото-градът е разположен на полуостров
Поздрави!
цитирайИзненадват ме познанията ти в областта на винарството
Относно Поморие /в случая Анхиало все още/ избите са приземни или слабо вкопани, както в Южна Франция поради Средиземноморското влияние и проветривостта на мястото-градът е разположен на полуостров
Поздрави!
leonleonovpom написа:
Наздраве Гет!
Изненадват ме познанията ти в областта на винарството
Относно Поморие /в случая Анхиало все още/ избите са приземни или слабо вкопани, както в Южна Франция поради Средиземноморското влияние и проветривостта на мястото-градът е разположен на полуостров
Изненадват ме познанията ти в областта на винарството
Относно Поморие /в случая Анхиало все още/ избите са приземни или слабо вкопани, както в Южна Франция поради Средиземноморското влияние и проветривостта на мястото-градът е разположен на полуостров
- Почувствах се задължен да те "компенсирам" :(( ... заради "комсомолката", която приватизира Поморийската ви изба(винпром) ? ... въпреки, че не е родом от Варна, е наш "кадър" ! :)
- А относно шарапана(ите) същите ги има като част от култови съоръжения още от "тракийско" време ? - Ето една, на възраст, поне над ТРИ ХИЛЯДИ ГОДИНИ ? http://gabitour.files.wordpress.com/2013/02/img_9107.jpg - Тази е, от тракийско светилище, култовият комплекс "Бухльова дупка".
- Вероятно е светилище на Дионис(о)Бул(още Загрей) ? - тоест хтоничният (подземно-земен) аспект на този бог ?! - сам по себе си "той"(диониса-двойноносещият).
- Опозитната му "космична" форма е Сабазий по простичко наричан “дневен Дионис”, свързан с началото на пролетта и лятото, господар на змиите-чувачки(изобразявани с ориентация "нагоре") .
- Отглас на тези много ... много стари вярвания, ги имаме в мита за Зевс в образа на змей (змия) се съвкуплява с Персефона и от този брак се ражда Дионис ! - но това е по-"млад" митологичен пласт (според мен ?) !
- Именно за тези по-стари вярвания пее Орфей в химна за Дионис: "Славя аз шумният бог Дионис, вседържецът земен с бичи рога, избавител, господар на звездите...”.
- След тези многосолвни отклонения ... допълвам ? - събирането на гроздето и наливането на "земната кръв"(вино) са само, част от тези традиционно-посветителски вярвания ?!
- Спирам без претенции за изчерпателност ... и преди да съм досадил ::( !
Благодаря Гет за коментара!
По тематиката за древните божества и връзката между тях имаш достатъчни познания ,за да издадеш книга. Само с едно уточнение, че в сегашните условия трябва да си малко или повече по-скоро Дон Кихот, за да се занимаваш с подобна дейност. Казвам ти го, защото аз бях и още съм в тази роля
цитирайПо тематиката за древните божества и връзката между тях имаш достатъчни познания ,за да издадеш книга. Само с едно уточнение, че в сегашните условия трябва да си малко или повече по-скоро Дон Кихот, за да се занимаваш с подобна дейност. Казвам ти го, защото аз бях и още съм в тази роля
Търсене
За този блог
Гласове: 7087